L’autonomia de l’estudi de disseny gràfic des d’una perspectiva relacional
DOI:
https://doi.org/10.46516/inmaterial.v8.165Paraules clau:
disseny gràfic, estudi de disseny, interdependència, autonomia, autoriaResum
L'estudi de disseny és considerada com la modalitat professional més comuna i representativa de la disciplina. L'objecte d'estudi d'aquesta recerca és la forma de practicar el disseny gràfic pròpia dels estudis: un servei comercial amb uns determinats rols, funcions i mètodes, així com també una manera d'entendre el projecte i el rol del dissenyador.
Aquest article analitza la forma d'operar de l'estudi fixant-se en les relacions internes i externes del projecte. El concepte màquina de Bryant (2014) ens permet analitzar la forma d'operar de l'estudi, posant en un mateix pla els components humans, tecnològics i metodològics. Observant les interdependències de l' estudi es pot visualitzar el projecte com un entramat de relacions complexes on el disseny dialoga amb el context econòmic social i cultural. Entendre el projecte com un procés de relacions altera alguns conceptes de la cultura d'estudi: l'autoria es dilueix, les temporalitats s' estenen, es difuminen els límits entre projecte i context, i no es distingeix entre idees i forma.
A la segona part aplico els conceptes d'autonomia (Escobar, 2017) i autopoesi (Maturana i Varela, 1972), per analitzar la capacitat del dissenyador per regular les relacions amb altres actors del projecte. Escobar defineix l'autonomia com la capacitat de relacionar-se amb l'entorn en els teus propis termes. Aplicant aquesta definició al model estudi podem diagnosticar algunes de les seves limitacions relacionals.
Descàrregues
Descàrregues
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Drets d'autor (c) 2023 Pau de Riba
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-CompartirIgual 4.0.