Esfilagarsats i entorlligats: Una ullada als cossos del posthumanisme

Josep Martí

Resumen


En aquest article es presenten algunes idees pròpies del pensament posthumanista en relació als cossos. Tot intentant entendre la realitat mitjançant la superació d’esquemes conceptuals del dualisme cartesià, l’antropocentrisme i el biocentrisme, la noció posthumanista del cos es basteix sobre pressupòsits molt diferents als de l’humanisme. No concep el cos com a mer suport de la ment sinó que parteix de la idea d’embodiment, però entenent aquest concepte de forma més àmplia de com fou originàriament formulada per Thomas Csordas.

El cos se’l conceptualitza com un assemblatge de diferents elements que només resulta comprensible a partir de les intra-accions (Karen Barad) amb tot allò que l’envolta, a diferència de la visió clàssica de considerar-lo com un tot orgànic unificat i separat del seu entorn. Els nostres cossos van molt més enllà de la pell que els recobreix (Donna Haraway). D’aquesta manera, els límits del cos, tan clarament establerts per estructures epistemològiques pregonament antropocèntriques i molt marcades per les dualitats individu/societat i ment/cos, es desdibuixen en el marc conceptual del posthumanisme. Dins de l’ontologia de caire no dualista característica del posthumanisme és a les relacions abans que a les entitats a allò que se li atorga una major importància. El cos és entès —més que en termes del que és— segons les seves capacitats d’acció i interacció

(Gilles Deleuze). 


Texto completo:

PDF

Referencias


-Ahearn, L. M., Agency and language. A: J. Jaspers, J. Ostman i J. Verschueren, eds. 2010. Society and Language Use. Amsterdam: John Bengamins. pp. 28-48.

-Akrich, M. i Latour, B., 1992. A Summary of a Convenient Vocabulary for the Semiotics of Human and Nonhuman Assemblies. A: W.E. Bijker i J. Law, eds. 1992. Shaping Technology/Building Society. Studies in Sociotechnical Change. Cambridge: MIT Press. pp. 259-64

-Barad, K., 2007. Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Durham & London: Duke University Press

-Bateson, G., 1976. Pasos hacia una ecología de la mente. Buenos Aires: Lohlé.

-Baudrillard, J., 1969. El sistema de los objetos. México: Siglo XXI.

-Bennett, J., 2010. Vibrant Matter. A political ecology of things. Durham: Duke University Press.

-Blackman, L. i Venn, C., 2010. Affect. Body & Society, 16(1), pp. 7-28.

-Bogost, I., 2012. Alien Phenomenology, or What It’s Like to Be a Thing. Minneapolis: University of Minnesota Press.

-Callon, M., 1986. Some elements of a sociology of translation: domestication of the scallops and the fishermen of St Brieuc Bay. A: J. Law, ed. Power, action and belief: a new sociology of knowledge? London: Routledge. pp. 196–233.

-Clarkson, M., 2010. The Secret Life of Glenn Gould: A Genius in Love. Torinto: ECW Press.

-Coleman, R., 2008. The becoming of bodies. Feminist Media Studies, 8(2), pp. 163–79

-Coleman, R., 2013. Transforming images: screens, affect, futures. London: Routledge.

-Colman, F.J., 2010. Affect. A: A. Parr, ed. 2010. The Deleuze Dictionary. 2na edició. Edinburgh: Edinburgh UP. pp. 11-14.

-Csordas, T., 1999. Embodiment and cultural fenomenology. A: G. Weiss i H. F. Haber, eds. 1999. Perspectives on Embodiment: The Intersections of Nature and Culture. London: Routledge. pp. 143-62.

-DeLanda, M., 2006. A New Philosophy of Society: Assemblage Theory and Social Complexity. London & New York: Continuum.

-Deleuze, G., 1962. Nietzsche et la philosophie. Paris: PUF.

-Deleuze, G. i Guattari, F., 1980. Mille plateaux. Paris: Editions de Minuit.

-Domínguez Rubio, F., 2008. La cuestión del objeto como cuestión sociológica. A: T. Sánchez-Criado, ed. 2008. Tecnogénesis: La construcción técnica de las ecologías humanas. Madrid: AIBR. Vol. 1, pp. 81-111.

-Domínguez Rubio, F., 2016. On the discrepancy between objects and things: An ecological approach. Journal of Material Culture, 21(1), pp. 59-86.

-Elias, N., 1978. What is sociology. New York: Columbia University Press.

-Esposito, R., 2015. Persons and Things: From the Body’s Point of View. Cambridge: Polity Press.

-Gell, A., 1998. Art and Agency: An Anthropological Theory. Oxford: Clarendon Press.

-Ferrando, F., 2013. Posthumanism, Transhumanism, Antihumanism, Metahumanism, and New Materialisms: Differences and Relations. Existenz, 8(2), pp 26-32.

-Fox, N. J., 2011. The ill-health assemblage: beyond the body-with-organs. Health Sociology Review, 20(4), pp. 359–71

-Fox, N.J. i Alldred, P., 2015. New materialist social inquiry: designs, methods and the research-assemblage. International Journal of Social Research Methodology, 18(4), pp. 399-414.

-Giddens, A., 1984. The Constitution of Society. Cambridge: Polity Press.

-Haraway, D., 1991. Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature. New York: Routledge.

-Ihde, D., 2004. Los cuerpos en la tecnología. Nuevas tecnologías: nuevas ideas acerca de nuestro cuerpo. Barcelona: Editorial UOC.

-Krause, S. R., 2011. Bodies in Action: Corporeal Agency and Democratic Politics. Political Theory, 39(3), pp. 299-324.

-Latour, B., 2014. Agency at the Time of the Anthropocene. New Literary History, 45(1), pp. 1–18.

-Law, J. i Mol, A., 1995. Notes on Materiality and Sociality. The Sociological Review, 43, pp. 274-94.

-Leeuw, S.E. van der, 2008. Agency, Networks, Past and Future. A: C. Knappett i L. Malafouris, eds. 2008. Material Agency: Towards a Non-Anthropocentric Approach. New York: Springer. pp. 217-47.

-Lévi-Strauss, C., 1965. El totemismo en la actualidad. México: FCE.

-McLuhan, M., 1994. Understanding Media: The Extensions of Man. Cambridge: The MIT Press.

-Malafouris, L., 2008. Between Brains, Bodies and Things: Tectonoetic Awareness and the Extended Self. Philosophical Transactions of the Royal Society, 363(1499), pp. 1993-2002.

-Martí, J., 2016. Cuerpo, sociedad y agencia: anorexia nervosa y blanqueamiento de piel. A: J. Martí i L. Porzio, eds. 2016. Cuerpos y agencia en la arena social. Madrid: CSIC. pp. 39-60.

-Mazzei, L. A., 2013. A voice without organs: interviewing in posthumanist research. International Journal of Qualitative Studies in Education, 26(6), pp. 732-40.

-Miah, A., 2009. A Critical History of Posthumanism. A: B. Gordijn i R. Chadwick, eds. 2009. Medical Enhancement and Posthumanity. Dordrecht: Springer Netherlands. pp. 71-94.

-Müller, M., 2015. Assemblages and Actor-networks: Rethinking Socio-material Power, Politics and Space. Geography Compass, 9(1), pp. 27–41.

-Pedersen, M.A., 2007. Multiplicity without myth: theorizing Darhad perspectivism. Inner Asia, 9(2), pp. 311-28.

-Pickering, A., 1995. The Mangle of Practice: Time, Agency, and Science. Chicago: University Of Chicago Press

-Puig de la Bellacasa, M., 2009. Touching technologies, touching visions: The reclaim of sensorial experience and the politics of speculative thinking. Subjectivity, 28, pp. 297–315

-Sánchez Moreno, I., 2008. Cuando los Beatles se fueron de viaje, Glenn Gould se convirtió en piano. Nuevas tecnologías de la subjetivación en la música. A: T. Sánchez-Criado, ed. 2008. Tecnogénesis: La construcción técnica de las ecologías humanas. Madrid: AIBR. Vol. 1, pp. 139-172

-Sharon, T., 2014. Human Nature in an Age of Biotechnology: The Case for Mediated Posthumanism. Dordrecht: Springer Netherlands

-Shouse, E., 2005. Feeling, emotion, affect. M/C Journal 8(6), [online] Disponible a: [consultat: febrer de 2017].

-Simondon, G., 1989. Du monde d’existence des objects techniques. Paris: Aubier.

-Springwood, C. F., 2014. Gun concealment, display, and other magical habits of the body. Critique of Anthropology, 34(4), pp. 450-71.

-Tenner, E., 1996. Why Things Bite Back: Technology and the Revenge of Unintended Consequences. New York: Vintage.

-Thrift, N., 2000. Still Life in Nearly Present Time. Body & Society, 6(3–4), pp. 34–57.

-Thrift, N., 2004. Intensities of Feeling: Towards a Spatial Politics of Affect. Geografiska Annaler, 86B(1), pp. 55–76.

-Thrift, N. 2007. Non-Representational Theory: Space, Politics, Affect. London & New York: Routledge.

-Welsch, W., 2014. Hombre y mundo: filosofía en perspectiva evolucionista. València: Pre-textos

-Westerman, F., 2006. El Negro. Eine verstörende Begegnung, Berlin: Links

-Wise, J. M., 2005. Assemblage. A: C. J. Stivale, ed. Gilles Deleuze: Key Concepts. Chesham: Acumen. pp. 77–87.

-Wolfe, C., 2009. What Is Posthumanism? Minneapolis & London: University of Minnesota Press.


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

ISSN: 2462-5892

Contacto

Inmaterial. Diseño, arte y sociedad
www.inmaterialdesign.com
info@inmaterialdesign.com

 

BAU, Centro Universitario de Diseño
www.bau.cat
info@bau.cat
Telf.: +34 93 415 34 74